Muutama päivä kävellessäni katuja pitkin, kiinnitin huomiota puihin ja pysähdyin katselemaan niitä. Otin niistä muutaman kuvan ja tämä oli jollakin tapaa pysäyttävä hetki. Pohdin että kuinka olisi tylsää jos kaikki puut olisi samanlaisia ja virheettömiä. Sehän juuri puiden kauneuden tekee että niissä on kuhmuroita ja haaroja. Isot puut ovat vahvoja jotka eivät heilu mihinkään suuntaan. On myös pieniä heiveröisiä puita, jotka värisevät ja heiluvat joka suuntaan. Kaikkea mahdollista siltä väliltä ja kaikki sulassa sovussa omilla paikoillaan. Mietin että puut ei varmaan ajattele kuka on isoin vahvin ja pärjäävin. Kaikki ovat samanarvoisia. Mietin, miksi on niin että lapsuudessani ja omassa elämässäni olen suhtautunut heikkouteen kielteisesti. 

Toinen pysäyttävä hetki oli sateisena päivänä. Katselin räystäskourusta syöksyvää vettä ja sen seuraamisella oli, rauhoittava vaikutus. Vesi syöksyy omalla painollaan ja omana itsenään. Ei se ajattele että se olisi hävettävän näköistä, eikä kontrolloi mitään. Tästä minulla olisi paljon opittavaa miten elämään tulisi suhtautua. Viime aikoina olen pohtinut, mistä tästä elämästä on kysymys. Elämäni on perustunut selviytymiselle, ei elämiselle. Olen paennut tunteitani erilaisilla pakko-oireilla ja siitä on muodostunut selviytymiskeino. Itsensä kuuntelu on vaikeaa ja tunnen olevani hukassa. Olen ajatellut että yritän aluksi tunnistaa yhden tunteen päivässä. Olen myös päivittäin miettinyt kolmea asiaa, joista olen kiitollinen. Se on tuonut hieman tyytyväisyyttä elämään.

Psykoterapiassa keskustelimme monenlaisista asioista. Terapeuttini sanoi että vihan tunteita voi käsitellä mielikuvien avulla ja mielen tasolla kaikkia on sallittua. Keskustelimme tyytymättömyyden tunteesta, joka on seurannut minua nuoruudesta saakka. Tulimme siihen tulokseen että niiden taustalla on vaativuutta itseä kohtaan ja sisäisessä maailmassa kokemuksia etten kelpaa omana itsenäni. Terapeutin mukaan pakko-oireet helpottavat sen myötä, kun oppii kohtaamaan tunteita. Siinä onkin harjoittelemista. Kerroin myös vanhempieni lapsuudesta, sen mitä tiedän ja kyllähän sieltäkin löytyy vaikeita kokemuksia ja sen myötä pystyn ymmärtämään vanhempieni käytöstä. Olen terapeutin kanssa samaa mieltä siitä, että hyvin harva vanhempi haluaa olla tietoisesti ilkeä, vaan kysymys on ennemminkin kyvyttömyydestä. Istunnon loppupuolella keskustelimme lestadiolaisuuden vaikutuksesta, niin minun kuin vanhempieni elämään.

Tällä viikolla olen osallistunut useampaan verkkopalaveriin Klubitalolla. En muista koska olisin ollut näin aktiivinen ja ehkä tämä on merkki paremmista ajoista psyykkisesti. Kun vointi on parempi, pystyn sitoutumaan työpainotteiseen toimintaan ja se lisää tyytyväisyyttä elämään. Tässä on kuitenkin tarkasti kuunneltava itseään ja on nähtävä missä voimavarani menevät. Nämä verkkotapaamiset aiheuttavat kuitenkin väsymystä ja tulee sellainen ähky olo tiedon tulvasta ja silmiäni kirvelee tietokoneen näyttöä tuijottamisesta. Ikävä rupeaa olemaan live tapaamisia.

Psykiatrinen sairaanhoitajani sanoi useampi viikko sitten että minulle voisi tehdä hyvää meditaatio retriitti. Olen varovaisesti ja uteliaisuuttani tutustunut aiheeseen. Pelkkä nettisivujen selailu aiheuttaa jännitystä ja hieman ahdistusta mutta myös uteliaisuutta. Mitä enemmän asiaa mietin, sitä enemmän se rupeaa kiehtomaan. Haluan kokea minkälainen vaikutus retriitillä olisi hyvinvointiini. Tämä korona tilanne vaikuttaa tapahtumien järjestämiseen, mutta tämä on, asia jonka haluan toteuttaa jossakin vaiheessa. "Retriitillä tarkoitetaan vetäytymistä arkielämästä. Se tarjoaa paljon kaivatun turvallisen paikan, poispääsyn kiireestä arjesta sekä paikan , jossa voi vihdoin hengittää rauhassa oman itseni kanssa. Hiljentymisen avulla retriitissä on mahdollisuus hakea sisäistä rauhaa." -mielenpaalla.fi

Korona tartunnat ovat laskussa ja on ollut ilahduttavaa lukea lehtien sivuilta positiivisia uutisia. Asiantuntijat ovat väläytelleet että kesällä voisi tavata ystäviä ja sukulaisia huolettomasti. Keskustelussa on myös ollut yleisö tapahtumien avaaminen ja mökkijuhannuksen vietto. Tällaiset uutiset tuovat toivoa valoisammasta ajasta ja siitä että oltaisiin palaamassa normaaliin elämään. Mukavaa kevättä kaikille.