Tunteiden kanssa olen pyrkinyt työskentelemään viime aikoina, mutta joutunut myöntämään että se on hyvin haastavaa. Psykoterapiassa ollaan käsitelty tunnemyrskyä ja tajunnan räjäyttämää tunnetta. Terapeuttini kiteytti tämän hyvin sanomalla, että tämä on sellainen tunne, jossa voimakkaat tunteet valtaavat mielen, niin ettei mikään muu tunnu miltään. Tunnepurkaus voi olla voimakas, eikä ihminen välttämättä hallitse toimintaa. Jälkeenpäin tulee katumuksen ja häpeän tunne.

Tätä tunnetta pureskellessani, huomasin että siihen liittyy paljon erilaisia ulottuvuuksia. Siihen liittyy paljon tunteita, jotka kiemurtelevat osittain päälleikkäin ja niiden tunnistaminen on sen takia vaikeaa. Terapeuttini sanoi että jotkut tunteet ovat hermosoluissa ja tulevat alkuperäisinä. Yksi hankalista tunteista, aiheuttaa fyysistä ja psyykkistä pahoinvointia. Tunnen epätodellista ja pyörryttävää oloa. 

Erillisyyden ja irrallisuuden tunteeseen, olen päässyt jollainlailla käsiksi ja se on tuntunut isolta asialta. Olen kokenut ulkopuolisuuden tunnetta lähes kaikkialla. Tuntuu ahdistavalta ja surulliselta, että minulla on lapsuudessa kokemus etten ole osa tätä perhettä, enkä ole samalla viivalla sisarusteni kanssa. Muistot uskonnollisesta yhteisöstä, olivat etten kuulu tähän porukkaan. Olen huonompi, tyhmempi, kömpelömpi ja hävettävämpi kuin muut. Tämä sama kaava on toistunut työyhteisöissä ja harrastuksissa. 

Psykoterapiassa ollaan keskusteltu siitä, että uuden identiteetin voi rakentaa uudestaan. Olen yrittänyt näitä palikoita laittaa uuteen järjestykseen ja olen pohtinut, kuka olen, mikä on minulle tärkeää ja minkälaisten ihmisten kanssa haluan olla tekemisissä. Ainakin siitä asiasta voin olla elämässäni ylpeä, että olen kyennyt käsittelemään asioita tiiviissä psykoterapia työskentelyssä ja joissakin asioissa olen mennyt myös eteenpäin. Haluan kehittyä ihmisenä ja löytää uusia hyvinvointia tukevia asioita. Haluan myös kokea yhteyttä ihmisiin ja ympäröivään maailmaan.

Alla oleva kuva kuvaa mielestäni hyvin tunnemyrskyä. Tällaista vahinkoa se voi saada aikaan, jos sitä ei pysty tyynnyttämään. Se kiskoo isoja puita irti juurineen. Pyrin nyt jatkamaan näiden tunteitteni kanssa ja uskon että sitä kautta saan pakkoajatukset hallintaan. Suuret kiitokset tämän tekstin lukemisesta ja toivotan mukavaa toukokuun jatkoa.