Olen aikaisemmissa kirjoituksissa kertonut, siitä että minun on äärimmäisen vaikea rentoutua. Olen jatkuvasti ylivirittyneisyystilassa. Psykoterapiassa ollaan puhuttu "taistele tai pakene" reaktiosta ja tunnemuistoista. 

Kokeilin aikaisemmin Kundaliini joogaa, apua haitallisiin toimintatapoihin. Kävin useammalla tunnilla ja yritin parhaani. Lopulta minun oli hyväksyttävä, että tämä ei kohdallani toimi. Dystonia, aivojeni liikesäätelyn häiriön oireet pahenivat ja minun oli vaikea väännellä kroppaani eri asentoihin. Keskustelin aiheesta jooga ohjaajan kanssa ja tultiin siihen tulokseen, että minun olisi hyvä pitää ainakin hieman taukoa. 

Mindfulness on kiinnostanut jo pidemmän aikaa. Siihen liittyvää kirjallisuutta olen lukenut ja tutustunut aiheeseen netissä. Löysin monenlaisia helppoja harjoituksia. Olen pyrkinyt olemaan läsnä hetkessä. Olen harjoitellut syömään rauhallisesti. Keskitynyt makuun ja tuoksuun. Tämä on minulle haastavaa ja vaatii harjoittelua.

Koin että tarvitsen tähän ammattilaisen ohjausta ja tukea. Tilasin mindfulness-yksilöohjauspaketin tähän asiaan kouluttautuneelta terapeutilta. Ensimmäisellä tapaamisella kävimme tilannettani lävitse ja teimme lyhyen harjoituksen. Sovimme seuraavan tapaamisen kolmen viikon päähän ja terapeutti lupasi lähettää minulle harjoituksia, joita voin itsekseni harjoitella.

Olen tässä muutaman päivän aikana tutustunut terapeutin harjoitteisiin ja tehnyt niitä ahkerasti. Olen parhaiten hyötynyt harjoituksesta, jossa makuuasennossa suljen silmäni ja havainnoin vain ääniä ympärilläni. Kun ajatukseni lähtevät harhailemaan, pyrin palauttamaan ajatukseni kuluvaan hetkeen. Sama harjoitus niin, että lasken mielessäni numeroita alaspäin kymmenestä nollaan uudelleen ja uudelleen. Ajatukset lähtevät hyvin herkästi harhailemaan ja joudun palauttamaan niitä tämän tästä nykyhetkeen. Olen pyrkinyt, myös kiinnittämään huomiota itseni myötätuntoiseen kohteluun, mikä tuntuu vaikealta. Kun tunnistan vaativan äänen mielessäni kysyn, tarvitsenko todella tätä. Olen mindfulnessin suhteen alku pisteessä ja haluan kehittää itseäni tällä osa-alueella.

 Psykoterapiassa viimeistä kertaa tänä vuonna. Työskentely jatkuu ensivuoden puolella kolmen viikon kuluttua. Keskustelimme psykoterapian tavoitteista, jotka ovat lisätä kykyä tunnistaa ymmärtää ja käsitellä tunteita ja sisäisiä ristiriitoja ja ongelmia. Olen edistynyt hyvin lyhyessä ajassa terapeutin mukaan. Keskustelimme myös että psykodynaaminen terapia suuntaus sopii minulle ja vaikeimmat pakkoajatukset ovat helpottaneet. Jostakin olen lukenut että parhaat hoitotulokset pakko-oireisessa häiriössä saavutetaan käyttäytymisterapeuttisilla menetelmillä. Olen myös kuullut, että suuntausta tärkeämpi asia on terapeutin ja asiakkaan välinen luottamussuhde. 

Tiedotusvälineissä on annettu tarkkoja ohjeita kuinka joulua vietetään turvallisesti. En ole hirveästi joulua suunnitellut ja tämän koronan keskellä en oikein jaksa innostua aiheesta. Todennäköisesti olen enimmäkseen yksikseni. Jotakin jouluruokaa ostan ja saatan nähdä ystävää joulupäivänä. Käyn hautausmaalla ja sytytän sukulaisen haudalle kynttilän.

Toivotan, rauhallista joulunaikaa  kaikille. Pitäkäähän huoli itsestänne ja läheisistänne!