Olen tehnyt tärkeän oivalluksen, jolla on suuri merkitys elämäni suhteen. Hiljaisuuden sietäminen on ollut minulle vaikeaa ja olen täyttänyt kaiken tyhjän ajan tiedotusvälineiden, sosiaalisen median, äänikirjojen ja sarjojen pakonomaiseen seuraamiseen. Eräänä iltana sängyssä makaillessani rupesin pohtimaan, voisiko hiljaisuudella olla minulle jotakin opetettavaa. Päätin ruveta harjoittelemaan hiljaisuutta arjessani. Aluksi se tuntui vaikealta ja epämieluisalta. Olen harjoitellut tätä sitkeästi päivittäin ja huomioinut positiivisia asioita itsessäni. Olen löytänyt jonkinlaista rauhaa itseni kanssa ja harjoittelun tuloksena kaipaan nykyään hiljaisuutta. Tämä on myös vapauttanut aikaa ja energiaa. Tämä tuntuu äärimmäisen tärkeältä asialta, hyvinvointini kannalta.

Olen tutustunut meditaatioharjoittajien yhteisöön ja haluaisin osallistua heidän toimintaansa, kunhan korona tilanne sen sallii. Yhteisön nettisivuilla on ohjattuja meditaatioita ja dharmapuheita, joita olen kuunnellut päivittäin. Olen löytänyt tämän kautta jonkinlaista hyväksyntää, niin itseäni, muita ja ympäröivää maailmaan kohtaan. Olen oppinut elämään tässä hetkessä ja kiinnittänyt huomiota yksityiskohtiin. Luonnossa liikkuessani olen katsellut veden solinaa puroissa, seurannut muurahaisten aherrusta pesän teossa ja kuunnellut lintujen viserrystä. Monessa asiassa olen samaistunut dharmapuheiden pitäjään ja löytänyt sitä kautta tarkoitusta elämääni. Sen ymmärtäminen tunnetasolla, että elämä on tässä ja nyt, eikä siinä että silloin olen tyytyväinen ja onnellinen, kun saan epävarmuutta tuottavat asiat ratkaistua. Itse asiassa ihmisen elämään kuuluu että asiat ovat kesken. Yhden asian kun saa hoidettua on jokin toinen edessä ja se kuuluu tähän ihmisenä olemiseen.

Sähköavusteisella polkupyörällä olen liikkunut säännöllisesti ja ajatellut sitä jonkinlaisena meditaationa. On ollut rentouttavaa polkea erilaisissa maisemissa ja tuntea elävänsä. Eräänä päivänä polkiessani hyvävointisena tunsin oloni paremmaksi kuin aikoihin. Vastaani polki muutamia ihmisiä ja ne lisäsivät elämäniloani. Kuulin raivokkaan karjaisun takaani ja pysähdyin. Käännyin ympäri ja jäin hämmentynein tunnelmin odottelemaan lähestyvää miestä. Mies tuijotti minua intensiivisesti silmiin ja sähisi vihaisesti. "Nauroit minulle äsken, kun tulit vastaan. Onko minussa jotakin nauramisen aihetta." Olin yllättävän rauhallinen ja pahoittelin tilannetta ja sanoin olleeni omissa ajatuksissani, eikä tilanteessa ollut mitään henkilökohtaista. Mies mumisi jotakin ja lähti matkoihinsa. Tämä kohtaaminen jäi mieleeni ja olin tyytyväinen miten hoidin tilanteen. En tuntenut juurikaan kiukkua tai mielen kuohuntaa. Oikeastaan tunsin ainoastaan myötätuntoa tuota miestä kohtaan. Pohdin että kuinka heikossa kantimissa itsetunto on, jos kokee tuntemattoman ihmisen hymyn hyökkäyksenä. Tunnistan itsessäni myös ajattelua että tulkitsen ihmisten ilmeitä virheellisellä tavalla.

Psykoterapiassa keskustelimme seksuaalisuuteen liittyvistä asioista. Tämä on vaikea aihe ja en pysty puhumaan asiasta luontevasti. Tunnistan itsessäni häpeän tunnetta. Lapsuudessani seksuaalisuus on ollut tabu ja se on aiheuttanut paljon hämmennystä. Olen omaksunut kielteisiä asenteita, että se on aihe josta ei puhuta kuin korkeintaan naureskelevaan sävyyn. Se miten media tuo seksuaalisuutta esille on mielestäni hyvin kapea ja ulkonäkökeskeinen. Mediasta oli hiljattain rehellisen oloinen juttu miesten erektio-ongelmista. Jutussa seksuaalineuvoja kertoi, että moni mies on yhä kulttuurisen stereotypian vankilassa. Siihen kuuluvia ominaisuuksia ovat vahvuus, maskuliinisuus ja kyvykkyys. Hän haluaisi vapauttaa miehet taakastaan ja kirjoituksessa todetaan, että kuuntelu, empatia ja läsnäolo vievät kohti nautintoa. 

Tällä hetkellä tuntuu että elämä soljuu eteenpäin positiivisessa myötätuulessa. Hyviä asioita on tapahtunut ja niistä olen äärimmäisen kiitollinen. Olen matkalla oikeaan suuntaan ja ajatellut että matka on tärkeämpi kuin määränpää. Heikompana päivänä, on hyvä muistaa näitä parempia vaiheita. Lähipäivinä pyrin nauttimaan aurinkoisista kesäpäivistä ulkoilemalla. Toivottelen mukavaa kesäkuun alkua kaikille.