Tuttavani kissa on ollut hoidettavanani vajaan viikon ajan. Kun otus haettiin pois, tunsin helpotusta ja vapauttavaa tunnetta että nyt voin taas rentoutua. Tietyt pakko-oireiset ajatukset nousivat pintaan kissan seurassa ja olin stressaantunut hänen läsnäolostaan. En kyennyt rentoutumaan kun silmäpari seurasi jokaista liikettäni. Tämä nosti esiin ajatuksia siitä pystynkö koskaan elämään toisen ihmisen kanssa samassa taloudessa. Kissa myös pelkäsi jokaista kolahdusta, jota rappukäytävässä kuului ja vietti pitkiä aikoja piilossa sängyn alla. Hetket kissan kanssa jossa hän hakeutui lähelleni kehräten ja kaipasi rapsutusta, tuntui kuitenkin hyvältä. Nyt kun olen jälleen yksikseni yksiössäni huomaan kaipaavani kissan seuraa. Olen kuullut että kissojen seuralla, voi olla positiivisia vaikutuksia ahdistukselle, stressille ja masennukselle. Se mitä itse voisin oppia ja kadehdin, tuosta eläimestä on kykyä elää hetkessä ja nauttimista pikku asioista.

Olen jatkanut harrastustani äänikirjojen parissa ja kuunnellut lukuisia teoksia. Eino Saaren miehen kosketus teki minuun vaikutuksen ja voin kirjaa lämmöllä suositella kaikille. Huomasin pyyhkiväni silmäkulmistani kyyneleitä kuuntelun aikana ja tunsin liikuttuvanani. Kirjassa käsitellään aiheita jotka menevät ihon alle ja oli koskettavaa kuunella miesten kokemuksia siitä, mitä kosketuksen puute on heissä aiheuttanut. Muita aiheita kirjassa ovat seksuaalisuus, sota, tunteet, väkivalta, miehisyys, hellyys ja yksinäisyys.

Toinen teos jonka haluan mainita, on Marika Lehto: häkissä: Hannes Hyvösen tarina. Kirjassa kuvataan jääkiekkoilijan menestynyttä uraa ja sen jälkeistä syöksykierrettä joka vei pohjalle saakka. Lapsuuden tapahtumista mieleeni jäi etteivät pojat näytä tunteita ja valmentajat johtivat pelolla. Päihteet näyttivät näkyvää roolia Hyvösen elämässä viinaa, huumeita ja kipulääkkeitä. Hänen pohjakosketuksensa oli kun kaikki oli mennyt pelaajauran jälkeen. Hyvönen oli päättänyt tappaa itsensä, mutta hän päätyi hoitoon, josta alkoi hidas toipuminen päihderiippuvuudesta ja itsensä kehittämisestä. Tämä kirja antaa uskoa että vaikeistakin asioista on mahdollisuus toipua ja varsinkin nuorten olisi hyvä lukea tämä.

Psykoterapiani on jatkunut ja takana kaksi istuntoa tänä vuonna. Ensimmäisestä kerrasta jäi sekava olo ja en saanut sitä irti mitä olisin halunnut. Olin jännittynyt ja ahdistunut kuukauden tauon jälkeen. Tunsin ärsyyntymistä ja pettymystä. Toisesta kerrasta jäi puolestaan hyvät olotilat ja tärkeistä asioista keskustelimme. Aiheina lapsuuteen ja aikuisuuteen liittyvät painajaiset. Tämän asian käsittely auttoi minua ymmärtämään, minkä takia tietyt asiat toistuvat unissani joissa tunnen pelkoa ja ahdistusta. Puhuimme myös vihan tunteista ja siitä että ulkopuolinen maailma näyttäytyy vihamielisenä. Vihan taustalla on turvattomuutta ja minun on tärkeää kehittää elämässäni turvallisuuden tunnetta.

Meditaatio harjoituksia olen jatkanut päivittäin. Parhaiten olen hyötynyt harjoituksista, joissa kuulen lohduttavia ja rauhoittavia sanoja. Näiden avulla olen saanut rauhoitettua herkkää hermostoani. "minulla ei ole hätää, hallitsen mieleni ja kehoni, olen vahvempi ja terveempi." 

Elämä ei tunnu helpolta koronaviruksen ja mielenterveysongelmien keskellä mutta olen pyrkinyt näkemään elämässä myös hyviä asioita. Olen liikkunut ja ottanut kuvia talvisista maisemista. Lunta on tullut runsaasti ja se on tehnyt mielialalle hyvää. Ihan eri fiilis kuin synkissä räntäkeleissä. Mukavia tammikuun päiviä kaikille!